TOOLBOX BALANS tussen privé & werk

Medewerkers die een goede balans tussen werk en privé ervaren, voelen zich gezonder, presteren beter en hebben meer voldoening in hun werk. Een belangrijk gegeven dus voor zowel werkgever, als werknemer.

De juiste balans tussen privé & werk verschilt natuurlijk per persoon en de levensfase waar hij of zij in zit. De toolbox Balans tussen privé & werk bevat daarom 4 elementen: De starter, Het Jonge Gezin, De Ruggengraat van het bedrijf en Medewerkers die toch nog wel even tot hun pensioen moeten. Werkgevers bepalen zelf de samenstelling van deze toolbox.

 

DE STARTER

Laten we de starter nemen. Vol enthousiasme na een opleiding begonnen met hun baan. Voor deze groep is het vaak extra lastig om grenzen te bewaken en nee te zeggen tegen overwerk. Ze werken graag hard, in teamverband en erg op zoek naar erkenning. Privé staat er ook veel op het programma: op stap met vrienden, reizen, sporten en natuurlijk het opbouwen van een heel volwassen leven. Belangrijk voor deze doelgroep dus ook om prioriteiten te stellen, je kunt immers niet overal evenveel aandacht en tijd in investeren. Maar hoe doe je dat?

In de interactieve workshop die we in deze toolbox aanbieden, gaan starters met leeftijdsgenoten in gesprek over alle vraagstukken waar zij mee te maken hebben. Lekker praktisch, met handvatten en tips om hun werkende leven beter vorm te geven.

HET JONGE GEZIN

Voor gezinnen met jonge kinderen is het vaak een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden. Slapeloze nachten, kinderen die ziek zijn en dus niet naar de kinderopvang kunnen. Daarnaast ben je niet alleen maar ouder of werknemer, maar heb je ook de behoefte om te sporten, af te spreken met vrienden of leuke dingen te doen met je partner. Kortom; het is behoorlijk passen en meten.

Uiteraard hebben we voor deze doelgroep ook iets bedacht. Met een aansprekende postercampagne vestigen wij de aandacht op de regelingen die voor hen van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld kortdurig zorgverlof. De toolbox bevat 1 x 6 posters, die elk een ander onderwerp belichten en met een QR-code verwijzen naar de informatie van VBZ.  

DE RUGGENGRAAT VAN HET BEDRIJF

Medewerkers die hard werken en loyaal zijn, zijn de ruggengraat van jouw bedrijf. Ze werken er vaak al wat langer, steken vaak een extra handje uit en zijn een vraagbaak voor nieuwe medewerkers. Medewerkers die je graag gemotiveerd houdt. Medewerkers voor wie het belangrijk is dat ze zich kunnen ontwikkelen en waardevol blijven voor het bedrijf.

In een interactieve workshop met gelijkgestemden gaan we in gesprek over de activiteiten waar ze energie uit halen, hun seniorrol in het bedrijf, hun interesses en de wijze waarop ze zich willen blijven ontwikkelen.

TOCH NOG WEL EVEN TOT HET PENSIOEN

Deze laatste categorie werknemers moet nog wel even tot hun pensioen, maar heeft soms lichamelijk en geestelijk moeite om het vol te houden.

Voor deze groep bevat de toolbox een bingospel die ze een spiegel voorhoudt. Het geeft ze stof tot nadenken over hun nabije toekomst. Op de kaarten staan verschillende dilemma’s waar deze categorie medewerkers tegenaan loopt: bijvoorbeeld minder werken, op zoek naar passend werk, fit en gezond blijven en nadenken over de tijdsbesteding na het pensioen. De kaarten zijn echte ‘gespreksstarters’ en bevatten essentiële informatie over bestaande mogelijkheden en belangrijke regelingen.

Leidinggevenden kunnen tijdens een-op-een ontwikkelgesprekken met deze medewerkers dit bingospel als leidraad gebruiken. Medewerkers kruisen de thema’s aan die voor hen van belang zijn, zodat het gesprek zich hierop kan toespitsen.

DE STARTER

Laten we de starter nemen. Vol enthousiasme na een opleiding begonnen met hun baan. Voor deze groep is het vaak extra lastig om grenzen te bewaken en nee te zeggen tegen overwerk. Ze werken graag hard, in teamverband en erg op zoek naar erkenning. Privé staat er ook veel op het programma: op stap met vrienden, reizen, sporten en natuurlijk het opbouwen van een heel volwassen leven. Belangrijk voor deze doelgroep dus ook om prioriteiten te stellen, je kunt immers niet overal evenveel aandacht en tijd in investeren. Maar hoe doe je dat?

In de interactieve workshop die we in deze toolbox aanbieden, gaan starters met leeftijdsgenoten in gesprek over alle vraagstukken waar zij mee te maken hebben. Lekker praktisch, met handvatten en tips om hun werkende leven beter vorm te geven.

HET JONGE GEZIN

Voor gezinnen met jonge kinderen is het vaak een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden. Slapeloze nachten, kinderen die ziek zijn en dus niet naar de kinderopvang kunnen. Daarnaast ben je niet alleen maar ouder of werknemer, maar heb je ook de behoefte om te sporten, af te spreken met vrienden of leuke dingen te doen met je partner. Kortom; het is behoorlijk passen en meten.

Uiteraard hebben we voor deze doelgroep ook iets bedacht. Met een aansprekende postercampagne vestigen wij de aandacht op de regelingen die voor hen van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld kortdurig zorgverlof. De toolbox bevat 6 x 6 posters, die elk een ander onderwerp belichten en met een QR-code verwijzen naar de informatie van VBZ.  

DE RUGGENGRAAT VAN HET BEDRIJF

Medewerkers die hard werken en loyaal zijn, zijn de ruggengraat van jouw bedrijf. Ze werken er vaak al wat langer, steken vaak een extra handje uit en zijn een vraagbaak voor nieuwe medewerkers. Medewerkers die je graag gemotiveerd houdt. Medewerkers voor wie het belangrijk is dat ze zich kunnen ontwikkelen en waardevol blijven voor het bedrijf.

In een interactieve workshop met gelijkgestemden gaan we in gesprek over de activiteiten waar ze energie uit halen, hun seniorrol in het bedrijf, hun interesses en de wijze waarop ze zich willen blijven ontwikkelen.

TOCH NOG WEL EVEN TOT HET PENSIOEN

Deze laatste categorie werknemers moet nog wel even tot hun pensioen, maar heeft soms lichamelijk en geestelijk moeite om het vol te houden.

Voor deze groep bevat de toolbox een bingospel die ze een spiegel voorhoudt. Het geeft ze stof tot nadenken over hun nabije toekomst. Op de kaarten staan verschillende dilemma’s waar deze categorie medewerkers tegenaan loopt: bijvoorbeeld minder werken, op zoek naar passend werk, fit en gezond blijven en nadenken over de tijdsbesteding na het pensioen. De kaarten zijn echte ‘gespreksstarters’ en bevatten essentiële informatie over bestaande mogelijkheden en belangrijke regelingen.

Leidinggevenden kunnen tijdens een-op-een ontwikkelgesprekken met deze medewerkers dit bingospel als leidraad gebruiken. Medewerkers kruisen de thema’s aan die voor hen van belang zijn, zodat het gesprek zich hierop kan toespitsen.

 

footerimage (1)